Paraply 10 år

- idag inleds jubileumsåret

Från början var det inte tänkt att det skulle leda till något speciellt. Bara en trevlig kväll med livemusik i goda vänners lag. Men med facit i hand blev det starten på det som idag är ett prisvinnande företag med tio anställda, en verksamhet som sträcker sig över stora delar av södra Sverige och fler än tusen levererade upplevelser i bagaget.
Idag inleds jubileumsfirandet.

Sedan 2008 har Paraply genomfört över tusen uppdrag och produktioner. I egen regi men även på uppdrag av företag och organisationer. I takt med att verksamheten vuxit har erbjudandet utvecklats och täcker idag in områden som strategi och konceptutveckling, varumärken och kommunikation samt event, konsert- och festivalarrangemang. Specialiseringen ligger i mötet mellan den analoga och digitala världen där känslor, starka intryck och innovation är ständiga värdeord.

- Vi har gjort en fantastisk resa på relativt kort tid, säger Robin Åkerman, VD på Paraply. Vi är både stolta och ödmjuka inför de kunder, partners och projekt vi får möjligheten att jobba med, men även de priser vi har fått ta emot genom åren.

Paraply var inledningsvis en lokal konsertarrangör men företaget har under de senaste fyra åren vuxit och utvecklats till en komplett upplevelsebyrå. Idag består företaget av tio personer fördelade på kontor i Karlskrona, Kalmar och Malmö. I vår är ytterligare ett par kollegor på väg att ansluta och det finns flera spännande kunder på väg in. Tempot är ständigt högt och nyligen blev de nominerade i kategorin “Digital Interaktion” i tävlingen “The Golden Square”. En tävling där de förra året stod som segrare i “Portabla Displayer”. I slutet av 2017 lanserade även Paraply, Curling och Live Nation det helt nya festivalkonceptet ”Queens of Pop” som har fått mycket nationell uppmärksamhet.

Idag börjar firandet
Jubileumsfirandet startar med en rejäl tillbakablick på allt som gjorts under de tio åren.

- Vi gillar att minnas men tittar alltid mer framåt än bakåt, säger Stefan Andersson, kreativ chef på Paraply. Under de närmaste veckorna kommer vi att minnas tillbaka på tio år fyllda av evenemang och uppdrag. Vi kommer att publicera minnesbilder och berättelser från händelser och projekt vi minns lite extra.

I sommar fortsätter sedan firandet. Tillsammans med partnern Skeppsgossen kommer Karlskrona bjudas på liveupplevelser samt lokalproducerad mat och dryck i fantastisk miljö. Än så länge är platsen och programmet hemligt men snart avslöjas alla detaljer. Paraply kan dock lova att det blir en hel del välkända ansikten och även omtyckta “Sköna Söndag” och “Musikfest” blir en del av konceptet.

Jubileumsfirandet avslutas i början av oktober då Paraply bjuder in kunder, vänner, partners och kollegor till ett helt nytt evenemang - Paraply Days. 48 timmar fyllda av föreläsningar, workshops, seminarium, ny teknik och inspirationsinjektioner i en mängd olika miljöer runt om i Karlskrona.

Ljusa framtidsutsikter
Men sen då, hur ser framtiden ut för Paraply?

- Det finns inget som slår behovet av att uppleva saker, säger Malin Törnquist, projektledare på Paraply. Vi kan vara åskådare av livet genom sociala medier men som människor mår vi bra av att uppleva saker på riktigt. Beröring, gåshud, tårar och känslor som får hjärtat att bulta lite snabbare. Sen älskar vi på Paraply att befinna oss mitt emellan dessa två världar och skapa en fantastisk helhet. Vi ser en spännande framtid där vi kommer få fortsätta leverera oförglömliga upplevelser, avslutar Malin med ett leende.