Sista stoppet för Enkla Elbolagets sommarturné

- vi summerar en intensiv, rolig och händelserik turné.

Till helgen stannar Enkla Elbolagets turné till i Helsingborg. Stoppet blir sommarturnéns sista. En sommarturné som varit intensiv, rolig och väldigt, väldigt händelserik.

Teamet har besökt allt från jaktmässor till hårdrocksfestivaler. Från hästtävlingar till fotbollscuper och stadsfester. Sara, Julia och Henrik har hängt med Mötley Crüe på Sweden Rock Festival, sett kopplingen rasa på sin turnélastbil, blivit bjudna på kaffe i en segelbåt och hembjudna på middag hos Morgan från tv-serien Ullared. Men mest har dom pratat el och hur enkelt det är att byta till ett förmånligare el-avtal.

Innan turnén drog igång kopplades tunga partners som Urbanears, Philips, Marshall och Gramofon till projektet. De kunder som under turnén bytte elavtal direkt på plats kunde välja bland en mängd premier. Hörlurar, trådlösa högtalare, biljetter till konserter och kylskåp i gitarrförstärkardesign. Man behövde inte ens veta vilken elleverantör man hade. Turnéteamet skötte allt på plats och man kunde när man skrivit under ta med sig sin premie under armen eller på ryggen direkt om man ville.

I Enkla Elbolagets monter kunde man ladda sin telefon men man kunde även delta i Svenskt mästerskap i MusikQuiz. En spännande utmaning med nio olika kategorier för att kunna möta olika målgruppers intressen. Quizet var speciellt framtaget för turnén tillsammans med Milou Communications och genomfördes på iPads i montern.
På sociala medier och på turnéns egna turnésajt kunde man följa resan och även se aktuell ställning i SM-deltävlingen i musikquiz.

Turnén har rönt stor uppmärksamhet. Flera av turnékonceptets delar har fått viral spridning och kampanjen har inte bara levererat flera hundra nya el-kunder utan laddade även Enklas spännande varumärke ytterligare.

Under ett av turnéstoppen, det på Sweden Rock Festival, fick turnén extra stor uppmärksamhet när rockbandet Mötley Crüe signerade en kyl som sedan tävlades ut i elbolagets monter. Turnén har sedan starten besökt köpcentrum, mässor, festivaler och sportevenemang.

Det klassiska rockbandet Mötley Crüe gjorde i somras en avskedsturné och gjorde ett av sina sista stopp i Norden på Sweden Rock Festival i början av juni.
I samband med turnén, har de tillsammans med Marshall tagit fram en ”Mötley Crüe-kyl” som ser ut som en gitarrförstärkare.
Hela bandet, Vince/Tommy/Mick/Nikki signerade 20 exklusiva kylar inför turnén - en av dessa flögs in och premiärvisades under Sweden Rock Festival i Sölvesborg och besökarna i Enklas monter kunde under sommarturnén tävla om det exklusiva exemplaret.
Säljteamet gjorde även succé utanför det gula varuhuset Gekås i Ullared. En hektisk dag med massor av besökare slutade med middag hemma hos tv-profilen Morgon från tv-serien Ullared.

Genom turnén har nya så väl som befintliga kunder fått lika mycket fokus. Genom den smarta kampanjen ”värva en vän” har turnén skapat en stark word-of-mouth-effekt med en kraftig viral spridning. Kunder som värvar nya kunder. Vänner som värvar sina vänner som dessutom belönas med egna och gemensamma premier.

Inför lanseringen av den signerade Marshall-kylen på Sweden Rock producerades en teaserfilm om kylen. Filmen fick stor spridning på olika sociala medier. Bland annat visades filmen nästan 17.000 gånger bara på Youtube.
Efter turnéstoppet på Sweden Rock festival gjordes en ”After Movie-film”. Även den filmen fick stor spridning och en bra bit över 16.000 visningar på Youtube.

Turnen har även skapat nya samarbeten. Ett exempel är att Enkla Elbolaget i år är officiell partner till en av Sveriges största festivaler – Malmöfestivalen. Enkla var såklart även på plats mitt i hjärtat av festivalen på centralstationen.

Enkla Elbolaget utvecklad under turnén en Enkla Elbolaget Lounge. En monter i två plan där gäster erbjöds fritt tillträde. På övre plan fanns bland annat möjligheten att vila trötta fötter och samtidigt ladda sin telefon eller spela musikquizet. Loungen erbjöd också en fantastisk utsikt bland annat på bland annat på Hasslöfestivalen.
Totalt har turnén gjort 23 stopp. Från Göteborg, Halmstad och Jönköping ner till Falsterbo, Åhus och Malmö.